Lögnerna
1
Lögnen om att rädda klimatet
I två propositioner 2008/09: 162 and Bill 2008/09: 163
angav regeringen som enda grund för utbyggnaden av vindkraftverk att
landets utsläpp genom bygget skall minskas.
Med lätthet kan visas att byggnationen av ett vindkraftverk i
Sverige alltid medför större utsläpp av CO2 än maskinen
någonsin kan gottgöra genom att ersätta i landet producerad
el från kolkraftverk, som inte finns.
http://www.helgaro-liv.se/FN
2013/8-8-2010 arne utsl co2.doc
Hur kan det vara möjligt att ingen politiker först genomförde
denna enkla uträkning innan det beslöts att för alltid ändra
Sveriges landskap. Vilka krafter lurade så politikerna genom sin
lobbing?
Faktum är därför att jordens klimat skadas än mer
av varje uppsatt vkv i Sverige.
Ingen politiker kände tydligen till att Sverige har och kommer
att ha ett mycket stort överskott av kapacitet att producera CO2-fri
el. Vi kan göra för mycket CO2-fri el som är mycket billigare
än vindelen. Det tycks lobbande riskkapitalister har lurat på
politikerna att utnyttja genom att sälja den elen till utlandet.Alla
pengarna hamnar i ders fickor. Hushållen tvingas betala.
2
Skattebidragen till vkv
För att göra utbyggnaden möjlig beslöt regeringen
en extra skatt elcertifikatavgiften. Men då en moderat styrd regering
inte vill framstå som skattehöjare doldes skatten genom att
den inte redovisades i statens budget. Medborgares frågor om hur
stora skattebidragen som tillfaller verksamhetsutövarna, de som äger
verken, besvaras inte.
Förutom certifikatavgiften får stora elförbrukare skattebefrielse
från energiskatten.
De rena skattebidragen utgör nu mellan 50-60 öre kWh. Regeringen
främjar vkv dessutom genom lag s.k. kvotplikt att den som vill sälja
el till konsumenterna först måste köpa den mångdubbelt
dyrare vindelen innan försäljaren kan köpa den billiga vatten-
och kärnkraftelen. Detta leder naturligtvis till dyrare el för
konsumenten.
Dessutom strör regeringen, Energimyndigheten, EU ut medborgarnas
skattepengar i övermåttan över vindindustrin. Vindbolaget
Arise Windpower skulle räddas från konkurs och fick 2012 100
miljoner, bara sådär. Nu har EU gett miljoner för att vindbolagen
kan experimentera om att undvika livsfarlig iskast och Sverige fick nyss
8 000 miljoner av EU för att främja grön energi.
Nu skriker svensk vindindustri på hjälp om mera bidrag.
Troligen vågar regeringen inte höja den direkta vindskatten
utan kommer att höja kvotplikten i smyg. Vad de än hittar på
så drabbar det oss elkonsumenter.
Hur mycket får vindmaffian i bidrag utöver certifikaten
700 miljoner enl. www.energimyndigheten.se/vindkraft
Energimyndigheten har genom sitt stödprogram Teknikutveckling
och marknadsintroduktion i samverkan lämnat stöd på närmare
700 miljoner kronor som ska bidra till att utvecklingen går mot en
kostnadseffektiv och hållbar utbyggnad av vindkraft. Syftet är
att andra projekt ska kunna ta lärdom av deras erfarenheter och nya
kunskaper.
20 miljoner till Havsnäs:
http://www.energimyndigheten.se/sv/Press/Nyheter/Nyhetsarkiv-2009/Vindkraftverk-i-Havsnas-ska-generera-ny-kunskap/
för att göra en Handbok för kommunerna: http://www.res-group.com/pdf/NV_Handbook/Slutrapport_Handbok_till_kommunerna.pdf
Utlandet betalar enbart 25 % av kostnaden för el från Sverige.
3
Skapar nya jobb i Sverige visar sig vara rena
lögnen.
När vi ständigt hör påstående om nya jobb
som vindindustrin skapad har vi frågat regering, riksdagspartierna,
länsstyrelserna, kommunerna, arbetsförmedlingarna om hur många
nya jobb som skapats av de nästan 2500 verk. Alla svarade att de inte
visste. Men trots det står det i de flesta tillstånd och domarna
att vkv behöver byggas för de nya jobben.
5.1.2014 kl 13 hade radio P1 ett program om alla arbetstillfällen
som vindvansinnet hade skapat. Reportern hade naturligtvis besökt
Sveriges, ja världens största va… vindbygge i Piteå. Han
pratade om och med arbetskraften men ….. inte en enda var svensk.
I Piteå skall Sveriges och Europas största vindindustri
ligga. Läs om besvikelsen när nya jobben uteblivit, Piteå
tidning 10-12-2013.
4
Bluff och båg med lagar och paragrafer.
För oss motståndare mot vindvansinnet är det uppenbart
att inga lagar för skydd av människa och natur får gälla
för frågor om vindkraftverk.
Det är ett hån mot medborgarna att även svensk domstol
hänvisar till Miljöbalken 1 kap 1 § för att ge tillstånd
till att naturen skövlas för all framtid.
Miljöbalken
1 kap. Miljöbalkens mål och tillämpningsområde
1 § Bestämmelserna i denna balk syftar till att främja
en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande
generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö.
En sådan utveckling bygger på insikten att naturen har ett
skyddsvärde och att människans rätt att förändra
och bruka naturen är förenad med ett ansvar för att förvalta
naturen väl.
Miljöbalken skall tillämpas så att
1. människors hälsa och miljön skyddas mot skador och
olägenheter oavsett om dessa orsakas av föroreningar eller annan
påverkan,
2. värdefulla natur- och kulturmiljöer skyddas och vårdas,
3. den biologiska mångfalden bevaras,
4. mark, vatten och fysisk miljö i övrigt används så
att en från ekologisk, social, kulturell och samhällsekonomisk
synpunkt långsiktigt god hushållning tryggas, och
5. återanvändning och återvinning liksom annan hushållning
med material, råvaror och energi främjas så att ett kretslopp
uppnås.
Myndigheter och domstol påstår således att
de jättelika maskinerna som skövlar naturen och dödar allt
levande som kommer i vägen för deras vingar, att de skyddar
människor, att de vårdar värdefull natur, att den biologiska
mångfalden bevaras genom alla sönderhackade djur. Detta
är befängt men så tillämpas lag i rättsstaten
Sverige. Jag undrar varje gång hur det kan komma sig att staten tappar
all vett och sans när det gäller den relativa skitsaken vindkraftverk.
På order av regeringen får heller inte internationell bindande
lag EU-direktiv, Maskindirektivet, gälla i rättsprövningen
av maskinerna vindkraftverk, se http://www.helgaro-liv.se/FN
2013/17-3-2011 regering.pdf
Att en sådan order till svensk domstol strider mot själva
kärnan i vår demokrati, Regeringsformens 11 kap. Rättskipningen
3 § "Ingen myndighet, inte heller riksdagen, får bestämma
hur en domstol ska döma i det enskilda fallet eller hur en domstol
i övrigt ska tillämpa en rättsregel i ett särskilt
fall. Ingen annan myndighet får heller bestämma hur dömande
uppgifter ska fördelas mellan enskilda domare. Lag (2010:1408)."
Det struntar regeringen i.
Så går det till i rättsstaten Sverige.
Sverige har också skrivit på Aarhuskonventionen 2005 som
i ärenden som rör miljön ger medborgarna rätt till
information, rätt till delaktighet i beslut och rätt till rättslig
prövning i oberoende domstol.
När vi klagande kräver dessa rättigheter får vi
till svar att ingen myndighet känner till konventionen. Samma svar
får vi av politikerna..
Men regeringen, myndigheterna och vindmaffian har från första
början varit alldeles klara över att om lagarna får gälla
så kan inte ett enda vkv sättas i svenska naturen.
Därför gällde det att se till att lagarna inte gällde
för vkv. Regeringen och Arbetsmiljöverket tillgrep till och med
det fåniga tricket att kalla maskinerna vindkraftverk för byggnader
som inte regleras av Maskindirektiv.
Naturligtvis har vi anmält svenska staten för brott mot gällande
intenationell lag.
Faktum är att alla vindkraftverk körs olagliga utan CE-märkning
och utan att myndigheterna uppfyllt kravet att genomföra marknadskontroll
enligt Maskindirektivet vid maskinerna vkv.
Precis som vilken maffia som helst är vindindustrins verksamhet
olaglig.
Vi har anmält svenska staten till EU-kommissionen för att
Maskindirektivet inte tillämpas vid maskinerna vkv och till UN/ECE,
som svarar för att Aarhuskonventionen följs, för att konventionen
inte tillämpas i Sverige i frågor om vkv.
EU vill så gärna kasta anmälan i papperskorgen för
vår fråga rör alla vkv i Europa och FN kommer att hålla
en tribunal i Geneve om vår anmälan om inte den svenska regeringen
lyckas att lobba ned även denna anmälan i papperskorgen. Inte
vill de avslöjas med fiffel och båg.
Se anmälan till EU och UNECE på www.helgaro-liv.se
5
Bluffen med samråd
Plan- och bygglagen och Miljöbalken anger klart och tydligt krav
på samråd MB 6 kap 4 §.
Aarhuskonventionen och EU-direktiv anger samma sak i form av
deltagande i beslut och tillgång till information.
Svenska myndigheter åsidosätter alla dessa bestämmelser
genom att godta intetsägande kafferep i stället för samråd
enligt lag.
När sedan berörd allmänhet vill invända mot beslut
om vkv avvisas de med hänvisning att de inte framfört dessa vid
samrådet och att det nu är för sent.
Naturligtvis är detta åter ren lögn. Varje myndighetsbeslut
kan överklagas under angiven tid.
Men den berörda befolkningen bör inte låta lura sig.
När någon får vetskap om utbyggnaden skall han samla
berörd allmänhe eller kämpa ensam.
Sedan skall invändningarna skrivas ned, frågor till den
som begär tillstånd skall skrivas ned, begäran om inventering
av flora och fauna skall skrivas, o.s.v.
Frågorna skall lämnas i förväg med krav om att
alla skall besvaras före tillstånd kan ges. Hjälp med frågor
finns.
Protokoll med närvarolista skall vidimeras av allmänhet.
Frågorna och protokollen skall skickas både till länsstyrelsen
och kommunfullmäktige.
Berörd allmänhet bör kalla in extern hjälp vid
samråden för att bemöta vindbolagens vanliga lögner.
Se också nedan.
6
Bluff med den s.k. egenkontrollen, rapporteringen
av inlevererad vindel.
Ingen kontrollerar hur mycket el som levereras till nätet.
Egentligen behövs ingen anslutning till elnätet alls för
att elcertifikat skall utgå vilket kan förklara varför
flera verksamhetsutövare första året systematiskt rapporterar
en konstant elproduktionen från verket, månad för månad.
År 2010 gjordes sju (7) anmälningar till olika åklagaremyndigheter
med misstanke om bedrägeriförsök varefter samtliga utredningar
lades ned av Miljöåklagaren i Malmö då miljöbrott
inte förelåg.
I lagen om elcertifikat finns krav på att anläggningens
produktion ska mätas per timme. För den produktion som du (din
rapportör) mäter och rapporterar in till Svenska Kraftnät
tilldelas du elcertifikat för, antingen om mätaren sitter på
din bruttoproduktion (i ditt interna nät) eller din nettoproduktion.
Nyligen upptäcktes stora inrapporterade skillnader till www.vindstat.nu
av egenrapporterad vindel, effektivitet 27,7%, medan till Svenska Kraftnät,
SvK, inmatad vindel endast gav effektiviteten 21,6%, vilket kan göra
att enorma bidragsbelopp kan utbetalas felaktigt, Bidragsfusket 2012 kan
ha uppgått till cirka (27,7/21,6-1)* 7200000000*0,17=350 Mkr http://www.svenskenergi.se/Elfakta/Statistik/Kraftlaget/Tidigare-kraftlagen/
).
7
Osanningen om att svenska folket vill ha
vindkraftverk.
SOM-institutet lobbar för vkv med detta påstående.
Enligt Forskning och Framsteg nr 5/6 om lögnen att 87 % av svenskarna
gillar vkv
Marianne Henningsson har undersökt närmare att om frågan
ställs hur många som är beredda att bo i närheten
av vkv blir siffran 40 %.
I en SOM-undersökning tillfrågas ett statistiskt utvald
antal människor. Då 80,5 % av de tillfrågade statistiskt
bor i tätort eller stad anser de sig inte berörda av vindeländet.
Vi har begärt att SOM skall utföra urvalet bland landsortsbor
men det vägrar de.
8
Smygandet med hur många vkv skall det bli.
Om regeringens s.k. mål skall uppfyllas skall utöver nuvarande
2500 ytterligare 6000 verk byggas. Men vem vet om det räcker? Redan
finns ansökningar inne för tillstyrkan för ytterligare 10
000. Vem säger stopp?
Folk bör få info om var alla verken skall placeras.
Begär offentlig info från länsstyrelserna.
Först i december 2013 upptäckte minister Hatt(C) att sverige
redan 2012 hade uppfyllt sitt EU-åttagande att 50 % av all använd
energi skall vara s.k.grönt. Inget annat land i Europa behöver
redovisa mer än 20 %.
Varför behöver vi trots det bygga fler vkv? Varför säger
hon inte stopp nu?
9
Kostnader för rivning av vkv
Enligt lag skall naturen återställas när verksamheten
upphör. Inget vkv i Sveriges kalla klimat kan köras efter 15
år. På Gotland byttes vkv ut redan efter 10 år.
Lagen kräver att naturen återställs inte bara att tornet
på vkv plocks ned. Skog skall planteras på alla vägar,
kabelbator, ledningsgator, uppställningsplatser Men hur återställer
man efter den skadan som visas överst på denna sida. Skadas
inte naturen för all framtid? Och hur återställs alla sönderhackade
djur?
Enligt
http://www.namdalsavisa.no/naringsliv/article6198883.ece kostar rivningav
ett 2 MW-verk i Norge 10 miljoner.
Att bila bort betongfundament kostar runt 5 miljoner.
Energimyndigheten säger att det räcker med en kostnad på
400 000 som först behöver betalas när verket är slutkörd.
Vem kommer att få stå för kostnaden när markägaren
gjort konkurs och vindmaffian schappat till skatteparadis? Kommunmedborgarna
naturligtvis.
Miljöbalken tillåter inte att betong lämnas kvar i
naturen. Trots Miljöbalken godtar domstolar att betongfundament lämnas
kvar och skottas över. Så går det till i rättsstaten
Sverige.
10
Bygdepeng
är troligen muta som ger fängelsestraff
http://www.second-opinion.se/energi/view/2640#
http://vindbrukdalsland.se/Mutor-Ny_lagtext_2012-07-01.pdf
Vi har polisanmält kommuner och vindsnyltare för tagande
av muta och givande av muta. Men polisen kastar alla anmälningar av
vindkraftverk alltid i papperskorgen. De har också fått order
om det precis som länsstyrelserna och ordern till domstolarna.
De flesta kommuner som tecknat avtal om mutorna får aldrig några
pengar och där de får pengar går det till föreningslivet
där politiker är med.
Så går det till i rättsstaten Sverige.
11
Bluff med ljudberäkningar.
Det här är väl den största och farligaste bluffen
av alla.
Vid varje industri och bygge utför man exakta mätningar av
allt buller även infraljud. Är värdena för höga
skall verksamheten ändras eller stängas. Det är benhårda
regler som alltid följs även i Sverige. Men hör och häpna
vid de bullrande och livsfarliga maskinerna vkv utför man alldrig
mätningar vid bostad. Det behövs inte säger myndigheterna.
Men en hoper ljudföretag tjänar storkovangenom att stoppa in
några passande värden i en formel som då kan anpassas
till att alltid ange ett ljudsäkert område där ingen bor.
Var och en som klarat grundskolans matte inser med lätthet att resultatet
av en formel alltid beror på vilka värden du stoppar i den.
De svenska myndigheterna ljuger ohämmad om att det farliga infraljudet
från vkv inte finns och om det skulle finnas så skulle det
vara ofarligt.
I skrivelser till regeringen har vi begärt att Sverige precis
som Danmark skall genomföra en utredning av störningarna från
vkv. Vi har hänvisat till en uppsjö av vetenskapligt dokumenterade
utredningar och även att Danskarna anser infraljudet vara så
farligt så de i lag har begränsat det till 20dBb inomhus .
Den svenska regeringen ids inte svara.
I alla våra överklagningar kräver vi alltid att ljudmätningar
av verkliga verk eller antal verk skall ligga till grund för ljudskyddsområdet
runt vkv. Vi kräver dessutom att mätningar genomförs i vinterklimat
och i det som kallas inversion, låg molnhöjd m.m. Vi har kännedom
om mätningar utförda i vinterklimat och i inversion som anger
över 40 dB, som är myndigheters begränsningsvärde,
på över 9 km från vkv. Dessutom kräver vi att redovisning
av mätningar av infraljud vid befintliga bostäder skall lämnas.
Naturligtvis avvisas våra krav som om de fick gälla så
skulle två tredjedelar av alla befintliga vkv stängas omedelbart
och inga nya sättas upp.
12
Fåglar och andra djur
Youtube är full av filmer om sönderhackade fåglar men
svenska myndigheter påstår att mätningar i Kalmarsund
har visat att fåglar undviker vindkraftverk.
Flera linjeinventeringar visar att allt vilt skyr vkv-områden.
Vindkraftsparkerna påverkar renens rörelsemönster har
Anna Skarin, SLU, Statens lantbruks universitet visat i sin forskningsrapport
till Naturvårdsverket.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&artikel=5491225
I tillståndsärenden tar myndigheterna aldrig hänsyn
till människors lidande eller den fara som vkv utsätter människor
för. De som ansöker om tillstånden behöver bara skriva
att maskinerna är ofarliga, inte syns, inte hörs för att
myndigheterna som vanligt avfärdar alla invändningarna med att
konstatera; -" vi har ingen anledning att betvivla de inlämnade uppgifterna".
Den enda anledningen där domstolar upphävt tillstånd
är att örnar häckar i närheten. Örnar kan eventuellt
hejda vansinnet men inget mänskligt lidande.
Så går det till i rättsstaten Sverige.
13
Lögnen att vkv-el behövs för hushållen.
Vindbolagen anger alltid att si och så många hushåll
får el från vkv. Det är löngn därför att
vindelenaldrig ensam kan ge strömmen de måste alltid ha uppbackning
av säker vatten eller kärnkraftel om det inte blåser.
Dessutom har Sverige ett mycket stort kapacitetsöverskott av CO2-fri
el. Den dyra vindelen ökar alltid kostnaderna för hushållen
därför att regeringen i lag har tvingat den som vill sälja
el att först köpa dyr vindel, s.k. kvotplikt, som säljs
till hushållen. Eftersom vindelen alltid beror av om det blåser
så kan denna osäkerhet skada elnätet. Därför
måste elkonsumenterna dessutom betala för nya elledningar som
Svensk Kraftnät har beräknat kommer att kosta 50 000 miljoner.
Därför är alla påståenden om att vindelen gör
el billigare inget annat än ren lögn.
Se t.ex. på http://www.vindstat.nu/stat/Gotland24h.htm
20.12.2014 nytt bottenrekord för samtliga vindkraftverk i elområde
2 (Sundsvall)!! Aktuell effekt 0% installerad 388 MW
Hoppas ingen har tecknat sig för vindkraftsel hos Skellefteå
kraft!!
14
Lögnen om säkra vindkraftverk
Vkv-olyckor
Vindindustrin mörkar alla olyckor och svensk media godtar det
och rapporterar inte eller sällan.
Vkv brinner lätt och ofta vilket kan ses på Youtube. De
tappar vingarna eller kollapsar helt. Lösa delar och is blir dödshot
när de kastas upp till 1000 m bort.
Det tragiska är att först när någon i Sverige
blir dödad av de livsfarliga maskinerna kommer all att skrika om att
- ojdå, varför har inte vi fått veta.
Även i Sverige har dödsolycka inträffat 2012 där
en arbetare brändes till döds uppe i ett vkv.
Vi polisanmälde olyckan men hörde inget mera då polisen
har order att kasta våra anmälningar i papperskorgen.
När vi frågat MSB, Myndigheten för samhällsskydd
och beredskap, om vilka åtgärder de vidtar när vkv brinner,
får vi till svar – inga. - Det är inte en fråga för
oss.
När vi frågat Boverket vilka skilda utrymmesvägar som
skall finnas enligt lag i vkv, får vi till svar att lagen gäller
byggnader och inte "byggnadsliknande" maskiner vkv.
När vi frågar kommunerna hur de avser att fullfölja
tillsynsansvaret och vilka åtgärder för att utföra
räddningsarbeten vid vindkraftverk som de har beslutat, får
vi svaret att kommunens räddningstjänst inte har möjlighet
att utföra räddningsarbeten vid brand eller olyckor i vkv.
I december miste två unga män livet i en dödsolycka
i Holland i ett vkv.
http://ekstrabladet.dk/112/article2135444.ece
Lagen Masindirektiv säker klart och tydligt att maskiner inkl.vkv
inte får sättas i drift om risk finns för att människor
och deras husdjur, så står det, utsätts för fara.
I Sverige, till skillnad från andra länder, har vi grundlagen
Allemansrätten som ger varje medborgare rätt att vistas var som
helst i naturen. Den rätten är inskriven i grundlagen Regeringsformen.Det
är således förbjuden att hindra folk från att vistas
i naturen.
Lagen Maskindirektiv säger att skyddet skall aktivt hindra skadorna.
Lagen säger att enbart skyltning inte uppfyller kraven. Trots det
sätter vindindustrin bara upp skyltar som varnar folk och som kräver
att folk skall utrusta sig med skyddshjälm m.m. Men lagen säger
att även husdjuren skall omfattas av skyddet. Då kräver
vindindustrin att t.ex. hundar också skall bära hjälm
i närheten av vkv.
Det finns bara en enda åtgärd som uppfyller lagens bestämmelser
om skydd; inhängnad. Men den åtgärden är alltid olaglig
i Sverige därför att den strider mot Allemansrätten. Det
går även rent teckniskt inte att inhägna halva Norrland
t.ex.
Just detta svenska lagbrott har vi anmält till EU-kommissionen
som skall se till att Maskindirektivet tillämpas även i Sverige.
Läs http://www.helgaro-liv.se/
Sammanställning 30-9-2013 av alla kända olyckor i världen
http://www.caithnesswindfarms.co.uk/fullaccidents.pdf
15
Bluff med försök att kringgå kommunens veto
Enligt lag MB 16 kap 4 § gäller inte länsstyrelsens
tillstånd om inte kommunen har uttryckligen tillstyrkt det.
Om kommunen inte ens svarar länsstyrelsen gäller inte tillståndet.
I lagen står att "kommunen " skall tillstyrka. I regerins information
står klart och tydligt att med kommun menas den högsta instansen,
kommunfullmäktige.
Nu kringgår länsstyrelsen medvetet vetot genom att skicka
en begäran om tillstyrkande till "kommunen" före det att de fullgjort
sin skyldighet att utreda och sedan som tillstyrkande godkänna svar
från vilken kommunal förening som helst. Kommuner kan ha delegerat
"yttranden" till kommunstyrelse eller annat kommunalt organ men detta yttrande
får inte ersätta den i alliansöverenskommelsen beslutade
betydelsen kommun lika med kommunfullmäktige. Detta försök
till bluff måste alltid överklagas dels till förvaltningsrätt
som formellt fel och dels till mark- och miljödomstol som brott mot
bl.a. MB, Miljöbalken, inget samråd , ingen inventering avflora
och fauna, m.m. och brott mot Maskindirektiv; ingen utredning av säkerhet
och Aarhuskonventionen, ingen information före beslut, ingen delaktighet
i beslut.
http://www.helgaro-liv.se/blogg/veto.doc
16
Bluff med hantering av maskinernas risker.
Före beslut om bygglov skall en riskanalys genomföras och
presenteras.
I denna analys skall miljöbalkens portalparagraf 1 kap. 1 §
punkt 1 uppfyllas, dvs. människor hälsa skyddas mot skador och
olägenheter samt att de relevanta EG-produktdirektivens grundläggande
(väsentliga) arbetsmiljö- hälso- och säkerhetskrav
uppfylls så, att vindkraftverken kan CE-märkas och tas i drift
helt i överensstämmelse med de grundläggande kraven.
Denna analys görs aldrig trots att lag föreskriver det. De
som klagar måste i skrift begära att den genomförs. Först
då är denna begäran en grund för överklagan
http://www.helgaro-liv.se/blogg/riskanalys.doc
Åtgärder
för att bekämpa vindvansinnet finns här men att stoppa det
går inte med lagliga medel.
under uppbyggnad
Ta kontakt med valab@helgaro-liv.se
eller Bernd Stymer på Facebook
Samla vänner
informera er, läs på, fråga de som kämpat länge.
Förbered samrådet noga, enskilt eller i grupp.
ställ skriftliga frågor,
hjälp finns
begär skriftligt undersökning
av flora och fauna
begär skriftlig information om
ansökarens syfte och möjlighet att finansiera bygget
För protokoll på samrådsmötet och se till att
ni vidimerar
Begär skriftlig information om utförd Riskanalys
Riskanalys, med stöd av SS-EN
ISO 14121-1:2007, Maskinsäkerhet - Principer för riskbedömning.
Begäran om skadestånd vid uppförandet av vkv
MB 32 kap.
Begär redovisning av
Om det redan finns vkv i
kommunen
Begär skriftlig information om genomförd bullermätning
utfört av oberoende företag.
Begär kopior av Certifieringsdokument enligt Maskindirektiv
Tillverkarens typkontroll dokumentation och intyg anpassad till
yttre miljöförhållanden på uppställningsplatsen,
inkl. ev. finita element beräkningar.
Kontrollrapporter för säkerhetsrelaterade
kontroller.
Verifikationsprotokoll i enlighet med
kontrollplanen.
Se också nedan.
Polisanmälan av bef. vkv.
Lagfarna ägare och verksamhetsutövare enligt ovan har
farliga, ja till och med livsfarliga maskiner/vindkraftverk i drift utan
att de erbjuder föreskriven säkerhet för person, egendom
och husdjur i enlighet med Maskindirektivet (MD) 89/392/EEC,
infört i svensk lag genom Arbetsmiljöverkets Författningssamling,
AFS 1993:10.
Vindkraftverken, i strid mot bindande rättsakter, utgör
nu en stor hälso- och säkerhetsrisk då risken för
bland annat utkastande föremål som t.ex. blad och/eller bladdelar
ökat genom rotorbladens utmattning.
Begäran om skadestånd vid uppförandet av vkv MB 32 kap.
Överklaga
Ett beslut som rör vkv kan överklagas dels
enligt kommunallagen när det gäller formella fels till Förvaltningsrättom
t.ex att inte följande lagar har tillämpats eller att information
enligt lag inte har lämnats
och
enligt sakskäl till Mark- och miljödomstol , inte genomförda
inventeringar av flora och faune, inga samråd enligt lag. osv.
I båda fallen kan kommunmedborgare överklaga eller föreningar.
Det är säkrast att göra både ock.
Begär
kontrollmätning av at begränsningsvärden för ljud och
skuggbildning utförs vid befintliga vindkraftverk.
Här är
förslag på text
Samrådet
enligt lag Miljöbalken MB 6 kap 4 § är mycket viktigt.
Låt er inte luras att delta i det kafferep som vindmaffian alltid
försöker ersätta den lagstadgade ordningen med.
Alla era skrivelser skall alltid ställas både till den som
ansöker, kommunstyrelsen och länsstyrelsen.
O.B.S. era skrivelser är bevismaterial i kommande process.
Så snart ni har hört om vindmaffians planer, eller fått
nys på deras ansökan, så måste ni författa
en
skrivelse där ni begär skriftligt svar på när,
var samrådet skall genomföras.
Sedan måste ni samla er kring en skrivelse i vilken ni ställer
krav om undersökningar, utredningar m.m. Om
ljud
avvisa verksamhetsutövarens datamodell och begär att
ljud skall mätas på befintliga verk i olika terräng och
i olika väderförhållanden. Begär alltid att resultat
från mätning av infraljud vid befintliga bostäder i närheten
av vkv skall redovisas.
Välj ut de villkor
från lännstyrelsen som är relevanta hos er.
Välj frågor
som är relevanta för er. De flesta är det.
Begär också
skriftligt svar på frågan hur de i lagen Maskindirektivet angivna
säkerhetskrav skall tillgodoses.
Begära
offentlig information med hänvisning till offentlighetsprincipen
vilka vkv är CE-märkta
vilka anmälda organ har utfört CE-märkning
vilka anmälda organ enligt MD 14 har utfört CE-märkning
vilka instruktioner finns för räddningsmyndigheten i kommunen
vid brand i vkv
hur har skyddsklausulen i MD 11 tillämpats
begär av AV dokument som styrker marknadskontroll MD art 4
Filer 23.3.2014
Hur kan vi stoppa vindvansinnet?
Jag har skrivit om CE-märkning men det betyder inte att inte andra
skall uppfatta detta sätt att göra motstånd som hopplöst.
Tvärt om så visar vindmaffians reaktioner att de är mycket
känsliga i frågan, ja till och med panikslagna så till
den milda grad att t.o.m. den svenska regeringen nedlåter sig till
osant intygande, ren lögn.
Med tre bifogade filer vill jag visa vilka uttryck paniken tar sig
och vilket motstånd vi kan göra.
21-1-2014
EU avslag.doc
6-2-2014
svar till eu svenska och engelska.doc
22-3-2014
om ce-mark.doc
|